- Het gemiddelde aantal aanvragen voor informatie en bezichtigingen van koopwoningen nam in het tweede kwartaal van 2023 toe.
- Dat komt vooral doordat mensen in het lagere segment naar meer woningen kijken dan eerder.
- Uit de Funda Index blijkt wel dat de koopintentie, ondanks het toegenomen aantal contacten weer afneemt.
- Lees ook: Zo groot is het woningtekort per provincie: bekijk het verschil tussen 2023 en de verwachting voor 2035
Het gemiddelde aantal aanvragen voor informatie en bezichtigingen per woning nam in het tweede kwartaal van 2023 toe van 11 naar 13, meldt huizensite Funda.
Uit de Funda Index van de huizensite blijkt dat na een daling van het aantal contactmomenten per woning in heel 2022, het aantal in de eerste twee kwartalen van dit jaar weer toenam. Daarmee wordt de concurrentie op de woningmarkt groter.
Het gaat hierbij overigens strikt om het aantal extra contacten van huizenzoekers. Daarom kan het ook zo zijn dat de koopintentie toch een andere kant op gaat. Die nam in het tweede kwartaal van 2023 inderdaad ook weer af.
De koopintentie daalt al sinds het begin van 2022, maar liet in het eerste kwartaal van 2023 nog korte tijd een trendbreuk zien.
Mensen waren begin 2023 plotseling wat positiever over hun voornemen binnen afzienbare tijd een huis te kopen. Van de respondenten die nog even afwacht, geeft 53 procent aan dat ze rekening houden met een daling van de huizenprijzen.
Van hen geeft 32 procent zelfs aan een daling van meer dan 5 procent te verwachten. Ook de intentie een huis te verkopen nam af ten opzichte van het vorige kwartaal.
Paradox in aankoopintentie en contactmomenten
De verklaring voor de ogenschijnlijke tegenstelling tussen de toegenomen concurrentie en de afgenomen koopintentie ligt vooral bij het 'lagere' prijssegment van 300.000 - 400.000. Daar is het aantal contactmomenten toegenomen. In het midden en hogere segment neemt de belangstelling wat af.
Zo blijkt de toegenomen concurrentie dus toe te schrijven aan de huizenzoeker in het instapsegment. Zij oriënteren zich nu op een groter aantal woningen dan voorheen, voor er tot een aankoop besloten wordt.
De toegenomen interesse is wel ook te zien in de cijfers van makelaarsclub NVM. Zij zien met een stijging in de transactiecijfers van 20 procent ten opzichte van het vorige kwartaal een toename in het aantal consumenten dat een passende woning vindt.